Společnostem, jejichž zaměstnanci často jezdí na služební cesty do zahraničí, s nimiž jsou zákonitě spojeny kromě stravného i další náklady spotřebované v zahraničí – jako nákup pohonných hmot, mýtné, jízdné ve veřejné hromadné dopravě, jízdné taxíkem, ubytování, školení apod, bychom chtěli připomenout, že je možné si zažádat o vrácení DPH, která byla zaplacená v ceně zboží a služeb v jiném členském státe Evropské unie. Zažádat lze prostřednictvím elektronické žádosti o vrácení DH při splnění konkrétních podmínek daného členského státu.
Tuto žádost lze podat nejpozději do 30. září kalendářního roku následujícího po období pro vrácení daně – konkrétně termín pro podání žádosti o vrácení DPH za kalendářní rok 2016 je do 30. září 2017. Období pro vrácení DPH činí nejvýše 1 kalendářní rok, nejméně 3 kalendářní měsíce. Výjimkou je období kratší než 3 kalendářní měsíce, a to v případě, kdy představuje zbytek kalendářního roku.
Žádost o vrácení DPH může podat:
Pro podání žádosti jsou stanoveny limitní částky DPH, kdy je možné žádost podat. Limit se vždy vztahuje k celé žádosti o vrácení DPH nikoliv k jednotlivému daňovému dokladu:
Postup při podání žádosti:
Celkový proces o vrácení DPH z jiného členského státu je administrativně náročným procesem, doplňující údaje a informace, které si správce státu vrácení vyžádá, je většinou potřeba poskytnout v jazyce členského státu a v případě nesplnění formálních požadavků může správce daně státu vrácení žádost o vrácení DPH zamítnout.. Proto je na straně žádající společnosti vždy dobře zvážit, v jakém případě (zejména s ohledem na částku DPH, o kterou žádá) se vstoupení do tohoto procesu „vyplatí“.